Tarptautinis bendradarbiavimas kūrybiško ugdymo link
Birželio 11–13 dienomis Rygos technikos universiteto FUTURIMO centre vyko tarptautinė mokytojų stovykla „Kūrybiškumo ugdymas STEM srityje“ (angl. Cultivating Creativity in STEM). Tai programos „Nordplus Horizontal 2024“ projekto ,,Kūrybiškumo ugdymas STEM srityje“ renginys, kurio tikslas – skatinti mokytojų bendradarbiavimą ir tobulinti jų gebėjimus kurti kūrybiškas, inovatyvias pamokas STEM srityje (gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos ir matematikos).
Šioje stovykloje dalyvavo mokytojai iš Lietuvos, Latvijos ir Danijos. Mūsų šaliai atstovavo 8 mokytojai: Juozas Maneikis – Telšių rajono Tryškių Lazdynų Pelėdos gimnazija ir Telšių „Ateities“ progimnazija, Daiva Morkūnienė – Panevėžio rajono Paliūniškio pagrindinė mokykla, Greta Jeraminaitė – Mažeikių rajono Viekšnių gimnazija, Asta Vaitkienė – Plungės rajono Žemaitijos kadetų gimnazija, Rima Poškienė – Šiaulių rajono Kuršėnų Daugėlių progimnazija, Ingrida Sungailienė – Plungės rajono Žemaitijos kadetų Kulių gimnazijos skyrius, Asta Rimkienė ir Gabrielė Alzbergaitė – Telšių švietimo centro STEAM atviros prieigos centras. Į stovyklą juos pakvietė Telšių STEAM atviros prieigos centras, aktyviai įgyvendinantis šį tarptautinį projektą ir buriantis pedagogus dalintis patirtimi.
Stovykloje taip pat dalyvavo minėtų šalių koordinatoriai. Lietuvai atstovavo Telšių STEAM atviros prieigos centro vedėja Rita Vargalytė ir Telšių švietimo centro pavaduotojas ūkio reikalams Giedrius Bernotas.
Stovyklos turinys: nuo katapultų iki dirbtinio intelekto
Stovyklą organizavo Žiemgalos regiono kompetencijų ugdymo centras (Latvija) kartu su Rygos technikos universiteto FUTURIMO centru. Renginio programa buvo itin intensyvi: nuo paskaitų apie kūrybiškumo ugdymą, idėjų generavimą bei dirbtinio intelekto taikymą pamokose iki praktinių prototipų kūrimo dirbtuvių. Mokytojai dalyvavo seminaruose ir kūrybinėse dirbtuvėse: „DIZAINO mąstysenos metodai: įvairūs kūrybiškumo didinimo metodai“, „Pozityvaus bendravimo ir bendradarbiavimo metodai“, „Dirbtinis intelektas: pažintis su įvairiomis priemonėmis ir išmaniu jų naudojimu“, „Dirbtuvės: įvairių eksperimentų demonstravimas ir naudojimas klasėje“, „Mokymasis žaidžiant: katapultų konstravimas – pavyzdys, kaip fiziką derinti su praktiniu darbu ir žaidimu“, „Techninė kūryba: įvadas į produktų ir prototipų kūrimo technikas“, „Futurimo Riga“ chemijos šou: kaip paprastai kalbėti apie sudėtingus dalykus“.
Tarpdisciplininės pamokos – ryšys tarp gamtos mokslų
Stovyklos dalyviai, pasisėmę naujų žinių ir įkvėpimo, dirbdami tarptautinėse komandose, sudarytose iš 3-4 mokytojų kūrė integruotus pamokų planus STEM temomis, kurios apėmė biologijos, chemijos, fizikos ir inžinerijos žinias. Šiomis temomis siekiama didinti mokinių supratimą apie gyvybės, medžiagų, technologijų, energijos ir gamtos reiškinių veikimą, kaip organizmai prisitaiko ir sąveikauja tarpusavyje, kaip veikia žmogaus kūnas, kaip naudojamos medžiagos, kokie natūralūs procesai vyksta Žemėje, bei kaip fizikiniai reiškiniai – judėjimas, slėgis ar elektra – veikia kasdienybėje. Šios temos ugdo sisteminį požiūrį į pasaulį ir skatina taikyti gamtamokslines žinias praktiškai.
Rezultatas – tarptautinis pamokų rinkinys
Darbo metu mokytojus konsultavo ekspertai, padėję kurti interaktyvias veiklas ir netgi mokymo priemonių prototipus. Stovyklos metu buvo sukurta 10 originalių pamokų planų, kurie bus išversti į lietuvių, latvių ir danų kalbas, o galutinis leidinys perduotas šių šalių mokytojams ir mokykloms, taip išplečiant naudą ir sklaidą už projekto ribų.
Įkvepiančios patirtys ir tarptautinė bendrystė
Šis projektas ne tik suteikė pedagogams profesinių žinių, bet ir tapo puikia platforma tarptautiniam bendradarbiavimui ir kultūriniams mainams. Kaip minėjo dalyviai, stovykla padėjo užmegzti naujas pažintis bei įkvėpė ieškoti naujų, kūrybiškų būdų sudominti mokinius STEM dalykais.
Asta Rimkienė ir Gabrielė Alzbergaitė
Telšių STEAM atviros prieigos centras