- Kas sieja Nyderlandus ir „Erasmus+“ programą?
- Ar mums tiktų Nyderlandų švietimo sistema?
- Kodėl verta savanoriauti?
Ilgametė projektinė veikla Telšių švietimo centro darbuotojus atvedė į Roterdamą, antrą pagal dydį Nyderlandų miestą. Čia 15–16 a. sankirtoje gimė ir gyveno vienas garsiausių Europos humanistų ir filosofų Erazmas Roterdamietis, kurio vardu pavadinta Europos Sąjungos rėmimo programa „Erasmus+“, suteikianti mokymosi ir tobulėjimo galimybių įvairaus amžiaus, statuso, profesijų asmenims bei galimybę įvairioms organizacijoms, įstaigoms, institucijoms įgyvendinti programos kriterijus atitinkančius projektus. Mums tai simboliška, nes Telšių švietimo centras „Erasmus“ ir kt. tarptautinėse programose dalyvauja nuo 2004 m.
Būtent „Erasmus+“ programa mus atvedė į Nyderlandus, kur dalyvavome 5 dienų darbo stebėjimo veiklos vizite (toliau-stažuotė) Hagoje pagal KA122 programos projektą „Darbuotojų bendrųjų ir profesinių kompetencijų tobulinimas-kelias efektyvaus ir įtraukaus neformalaus suaugusiųjų švietimo link“ (Nr. 2022-1-LT01-KA122-ADU-0079269).
Stažuotės tikslas – tobulinti darbuotojų bendrąsias ir profesines kompetencijas bei Centro veiklos organizavimą, remiantis darbo stebėjimo vizito metu Nyderlandų Karalystėje igyta tarptautine patirtimi. Dalyviai: Simonas Baliutavičius, Telšių švietimo centro direktorius, Jolanta Stonienė, Telšių švietimo centro karjeros specialistė, Juozas Maneikis, Telšių švietimo centro STEAM atviros prieigos centro (toliau-STEAM centras) metodininkas ir Aldona Kleivienė, Telšių švietimo centro metodininkė.
Pagrindinės veiklos vyko 2022 m. lapkričio 29-gruodžio 3 d. Hagoje, taikos ir teisingumo mieste.
Stažuotę pradėjome Hagos universitete. Čia mus pasitiko šios veiklos organizatorė Živilė Navikienė, S.A.F.E. projektų vadovė. Dairomės šioje modernioje taikomųjų mokslų šventovėje, kuri yra lyg maža Jungtinių tautų Organizacija, suteikianti galimybę studijuoti 26 000 studentų iš 150 skirtingų šalių – tikras tautų „katilas“ ir be abejo čia puoselėjamos įtraukties ir įvairovės, tolerancijos ir demokratinio dalyvavimo vertybės. Beje čia galima sutikti ir studentų iš Lietuvos – jų čia nemažai, nes, anot jų, čia studijų kokybė – geresnė, o pragyvenimo išlaidos panašios.
Susipažįstame su Nyderlandų švietimo sistema – ji gana sudėtinga, labai skiriasi nuo mūsiškės…
Nyderlandų karalystė yra žinoma dėl kokybiškos švietimo politikos (ypač moderni ir orientuota į interaktyvų mokymą) bei multikultūrinės aplinkos. Visi Nyderlandų universitetai tarptautiniuose reitinguose užima vietas tarp 1 procento geriausių pasaulio universitetų! Tarptautinių studentų skaičius Nyderlanduose siekia beveik 90 000!
Privalomasis mokymas Nyderlanduose pagal įstatymą taikomas visų tautybių vaikams nuo 5 iki 18 metų. Švietimo sistema yra suskirstyta į pradinį ugdymą (5-12 metai), vidurinį ugdymą (12- 18 metai) ir trečiosios pakopos ugdymą (nuo 18 metų). Vaikai privalo lankyti visą dieną mokyklas nuo 5 iki 16 metų ir 1-2 metus ne visą darbo dieną iki diplomo (iki 18 m.) gavimo. Tačiau dauguma vaikų pradeda lankyti pradinę mokyklą (basisschool) nuo 4 metų (kitą dieną po ketvirtojo gimtadienio). Tai taikoma visiems vaikams, kurie gyvena Nyderlanduose nuolat arba ilgesnį laikotarpį, nepriklausomai nuo jų tautybės ar religijos. Klasėse vaikus pasitinka lego kaladėlės, loginiai žaidimai, veiklos prie planšečių ar kompiuterių, jaukūs poilsio kambarėliai. Tokiu būdu vaikai pripranta prie mokyklos atmosferos, o įvairių žaidimų pagalba gilinamos vaikų olandų kalbos žinios. Tai itin naudinga vaikams, kurie neturi galimybės kalbėti olandiškai namuose.
Sulaukę 12 metų, mokiniai laiko Cito egzaminų centro testą ir remiantis mokytojų rekomendacijomis ir baigiamojo testo rezultatais, mokslus tęsia vienoje iš trijų tipų vidurinių mokyklų: viena jų parengia mokinius profesinei mokyklai (iki profesinis ugdymas VMBO – 4 m.), į ją nukreipiama apie pusė vaikų; kita mokykla atveria kelią toliau mokytis kolegijoje ar taikomųjų mokslų institute (aukštesnio lygio bendrasis vidurinis ugdymas HAVO – 5 m.); ir trečioji skiriama norintiems mokytis universitetuose (iki universitetinis ugdymas VWO – 6 m.). Nyderlandų švietimo sistemoje akcentuojama asmeninė mokinio atsakomybė už savo akademinius rezultatus – mokiniai, pagerinę mokymosi rezultatus, gali pereiti iš žemesnio į aukštesnio lygio ugdymo įstaigą. Jie taip pat atsakingi už mokyklos lankymą, drausmę pamokose, reikalingų priemonių turėjimą ir namų darbų atlikimą. Yra laikomasi susitarimų, mokytojų priimami sprendimai nėra diskutuojami. Visuomenė gerbia mokytojus, jais pasitiki, ko labai trūksta mūsų šalyje.
Ar mums ši sistema tiktų? Mūsų nuomone, taip, tačiau tikėtina, kad kol kas mūsų visuomenei ši sistema nebūtų priimtina.
Lankomės Maris College STEAM centre. Sužinome, kad Maris College siūlo vidurinį išsilavinimą šešiose nedidelėse Hagos pakrantės vietose ir laukia mokinių su HAVO arba VWO rekomendacija. Tiek pirmoje, tiek antroje klasėje mokiniai mokomi HAVO/VWO lygiu, stengiamasi visais įmanomais būdais padėti jiems ugdyti savo talentus. Tokiu būdu mokiniai skatinami palikti mokyklą su aukščiausiu įgyjamu diplomu. Panašiai veikia ir likusios 50 Hagos mokyklų, kurių misija – „parengti savo mokinius rytojui“.
Kadangi vos prieš pusantrų metų prie Telšių švietimo centro įkurtas STEAM centras, domėjomės, kaip panašūs centrai veikia Nyderlanduose. Lankėmės Hagos Maris College STEAM atviros prieigos taške (jie vadina „taškais“, nes veikia dažniausiai ugdymo įstaigų patalpose). Čia sutikome ir bendravome su DE Haagse Scholen (lietuviškas atitikmuo – švietimo skyrius) STEAM specialiste Annemarie van ES, kad turėjome galimybę pamatyti olandiškuose STEAM taškuose naudojamas priemonės ir metodus, gyvai stebėti kūrybines dirbtuves, kurių metu pradinių klasių mokiniai konstravo atrodytų paprastą daiktą – medinę kėdutę su atlošu. Kiek susikaupimo matėsi jų veiduose, nes reikėjo atlikti tam tikrus matavimusi ir skaičiavimus, kad visos detalės derėtų… Kaip be pedagoginės pertraukėlės, kurios metu vaikai su malonumu mankštinosi su treneriu-robotu! Atsipalaidavę su gera nuotaika grįžo kiekvienas prie savo konstruojamos kėdutės. Mūsų jaunasis kolega Juozas aktyviai bendravo ir užmezgė ryšius su vietos STEAM taško mokytojais, dalinosi patirtimi, aptarė lietuviškas ir Nyderlandų STEAM mokymų programas, susitarė dėl bendradarbiavimo ateityje.
Sekantis ne mažiau įdomus susitikimas „ROC Mondrian“ TECH centre – supažinome su jame esančiomis naujausiomis technologijomis – keliavome po inovacijų erdves, tokias kaip E-sporto laboratorija, mišraus mokymo(si) studija, kūrėjų erdvė ir pan. O vienoje iš jų laukė tikras siurprizas – drąsos išbandymas VR (virtualios realybės) laboratorijoje, kurį įveikti pasisekė tik mūsų direktoriui Simonui Baliutavičiui. Susitikimo metu dar kartą buvo grįžta prie olandiškosios švietimo sistemos, pristatytos Telšių švietimo centro veiklas, o metodininkas Juozas padarė išsamų pranešimą apie STEAM iniciatyvas Lietuvoje mūsų STEAM centro veiklas. („ROC Mondrian“- didžiulis profesinio rengimo centras, turintis filialus visoje šalyje).
Nyderlanduose, kaip Jungtinėse Amerikos Valstijose ir kai kuriose Vakarų Europos šalyse (pvz., Didžiojoje Britanijoje, Vokietijoje) STEM ir STEAM iniciatyvai jau beveik 15 metų. Lietuvoje STEAM ugdymas dar yra gana naujas dėmesio objektas – apie jį imta kalbėti 2014 metais. Telšių švietimo centro STEAM atvira prieigos centras gyvuoja nuo 2021 m. rugsėjo mėn. Todėl labai įdomu ir naudinga pamatyti, kaip funkcionuoja panašus centras, kuris turi didelę patirtį, išbandytus mokymo metodus, būdus ir formas. Savanorystė Nyderlanduose – atskira tema. Šios šalies piliečiai kartu su skandinavais, britais ir vokiečiais yra savanorystės lyderiai Europos Sąjungoje. Čia vos ne kiekvienas žmogus savanoriauja vienoje ar net keliose organizacijose, nes tai yra įprasta jų visuomenėje, atitinka jų suformuotas vertybes, ir tai daro su dideliu noru ir užsidegimu. Anot jų, savanoriška veikla suteikia tiek žmogui, ypač jaunam, tiek visai bendruomenei daug neįkainuojamos gyvenimiškos ir profesinės patirties. Todėl neatsitiktinai ir į mūsų stažuotės programą įtrauktas vizitas į savanoriška veikla užsiimančią organizaciją „Stichting Present“ – susipažįstame su iniciatyvomis, veiklomis, bendradarbiavimo su socialiniais partneriais svarbą. Apie savo veiklos dabarties misiją Stichting Present atstovai sako, kad tai „tilto tiesimas tarp žmonių, kurie turi ką pasiūlyti, ir žmonių, kuriems galima padėti“. Schema – paprasta kaip dukart du. Siūloma galimybė dirbti grupėje ar individualiai savo gimtajame mieste žmonėms, kurie susiduria su skurdu, prasta sveikata ar socialine izoliacija.
Mums taip pat pasiūloma įsitraukti į savanorystės akciją – supakuoti 200 kalėdinių dovanėlių Hagos gyventojams, kuriems reikalinga pagalba. Žinoma, į šį darbą įsijungiame su noru ir užsidegimu. Bet šioje vietoje svarbu paminėti, kad šį savanorystės „virusą“ parvežėme į Telšius – direktoriaus Simono Baliutavičiaus iniciatyva surinkome, gražiai supakavome ir didelį naudingų dovanų paketą į teikėme Viekšnelių senelių namams.
Be jau minėtų patirčių parsivežėme ir daugiau neišdildomų įspūdžių – vakarinis pasivaikščiojimas po karališkąją Hagą, apsilankymas Madurodame (miniatiūriniai Nyderlandai), trumpa išvyka į Roterdamą ir, žinoma, į kontrastų pilną Amsterdamą, kur pabuvojome NEMO muziejuje, padarėme tai, kas privaloma šiame mieste, – aplankėme Van Gogo muziejų.
Be šių gerųjų pamokų bei patirčių įgijome ir „paslėptų“ kompetencijų: lankydami kultūrinius objektus, patobulinome tarpkultūrinę kompetenciją, pvz. aplankėme Hagos taikos ir teisingumo rūmus, Moritzo meno muziejų, kur galėjome gėrėtis senųjų olandų aukso amžiaus menininkų tokių kaip Rembrantas van Rijn, Peteris Paulas Rubensas ir kt. darbais bei išvysti garsųjį Jahannes Vermeer paveikslą „Mergina su perlo auskaru“; lankydami įvairias institucijas ir organizacijas, plėtojome bendravimo ir bendradarbiavimo kompetencijas, gilinome anglų kalbos žinias, pažindami šalį, jos tradicijas ir papročius, plėtėme savo akiratį. Už visa tai esame dėkingi Erasmus+ programai!
Aldona Kleivienė,
Telšių švietimo centro metodininkė,
projekto koordinatorė